DOOR: Itzhak Beery
Dit is eigenlijk een vervolg op een stuk dat ik eerder schreef als een reactie op het doorgeschoten idee dat drugsgebruik en sjamanisme het zelfde zouden zijn. Vermoed dat Itzhak Beery één van de meest heldere sjamanistische denkers en schrijvers is en het belangrijk is zijn ervaring en gedachten eens te onderzoeken. Ook al zal het je hier en daar pijn doen, het is niet makkelijk te verteren dat we met onze goede bedoelingen nog steeds ook veel kwaad aanrichten.
Spirituele leegte?
Het ontbrekende stuk in het dialoog over de ongebreidelde populariteit van plantaardige medicijnen zoals ayahuasca en andere hallucinerende rituelen in de westerse wereld is eenvoudig in één woord te duiden: hebzucht.
In onze technologisch gedreven westerse cultuur, duwen velen het idee dat de ayahuasca-ervaring een geschenk is van haar geest aan de mensheid. Ze beweren dat de geest van ayahuasca heeft besloten dat dit het moment is om zijn helende wijsheid te verspreiden naar een wereld die lijdt aan emotionele pijn en spirituele leegte.
Kan zijn. Of misschien zit er een ander motief achter deze trend.
Hebzucht. De inheemse bevolking wil de materialistische prestaties die we hebben. We willen de wijsheid waarmee ze leven, wat een goede zaak is. De Andes-adelaar en de Condor-profetie riepen op tot een nieuwe Pachacuti, een correctie van tijd en ruimte, terwijl we leren samen te vliegen in dezelfde lucht, in een dans van harmonie, vrede en samenwerking.
We exporteren echter gretig de corrupte waarden die onze samenlevingen hebben gefaald naar de materialistische behoeftige, inheemse wereld. Tegelijkertijd proberen we hun oude culturen en waarden te importeren om onze emotionele pijn te maskeren. Deze reis is onevenwichtig en gecompliceerd, zoals je zult zien.
De ayahuasca-geest
In de vroege namiddag van een lentedag in 2006 doorboorde een enkele kano de nog spiegelachtige wateren van de Taruma-lagune aan de Rio Negro in Brazilië. We keken verrast toen het hoofd van Tucano en Pajé (sjamaan) zijn kano aan onze drijvende steiger vastmaakten. Deze keer droeg hij echter een eenvoudig T-shirt en korte broek. Zonder gebruikelijke beleefdheden sprak hij rechtstreeks met mijn leraar Ipupiara, wiens gezicht ernstig werd.
‘Wat is er aan de hand, wat zegt hij?’ Ik vroeg het aan Ipupiara, die acht Amazonische dialecten sprak. Ipu draaide zich naar ons toe.
‘Hij zegt dat de ayahuasca-geest de ouderlingen een sterke boodschap heeft gestuurd dat het heel erg boos is’, vertaalde hij. ‘kwam speciaal om ons uit te nodigen om volgende maand terug te komen voor een ongewone ceremonie die alle sjamanen en oudsten van het gebied van plan zijn te houden om haar geest te sussen. Zei dat het heel belangrijk is. ‘
“Maar waarom?” Ik vroeg hem. Ik dacht dat het te maken had met onze laatste ayahuasca-ceremonie met de Piexona-oudste.
“Veel sjamanen in het gebied kregen van Ayahuasca zelf een soortgelijk bericht, dat ze haar misbruiken en niet respecteren. Ze moeten een verzoeningsceremonie houden om het evenwicht terug te brengen, ‘legde Ipupiara uit.
De beste sjamanen zijn ook mensen…
De eerste keer dat ik (Itzhak Beery) deelnam aan een natem (ayahuasca) levensveranderende ceremonie was 1997, met de Shuar-stam in Miasal, diep in de Ecuadoriaanse Amazone, als onderdeel van een groep onder leiding van de auteur John Perkins. Die ceremonie heeft mijn leven veranderd en ik manifesteer nog steeds de visie die ik toen ontving. Ik was me niet bewust van inheemse sjamanen die mogelijk de heilige grootmoederplantleraar misbruikten, hoewel ik het in het noorden en in Europa had zien gebeuren. Maar ik verwachtte dit gedrag van mensen die niet zo nauw verbonden waren met dit medicijn.
‘Denk je dat alleen jij gringo’s hebzucht hebben?’ Vroeg Ipupiara en zag hoe verdrietig ik was.
De man die nooit geld had
‘Herinner je je de sjamaan uit de Amazone die een paar jaar geleden naar de sjamanistische bijeenkomst in het Omega Instituut werd gebracht?’ vroeg hij terwijl hij me recht in de ogen aankeek door zijn dikke bril. ‘Deze man die nooit geld had of nodig had, kwam met vele duizenden dollars terug naar zijn gemeenschap. Kun je je voorstellen?”
‘Maar is het niet goed?’ heb ik gevraagd.
‘Ja, natuurlijk, maar alleen als hij het met zijn gemeenschap had gedeeld. In plaats daarvan kocht hij koeien en maakte hij de bomen schoon om een weiland te maken om ze voor vlees te houden. ‘ Hij keek op om mijn verbaasde reactie te zien.
‘Maar hoe had hij dat kunnen doen? Is dat niet precies waar wij en de sjamanen altijd voor vechten om te voorkomen dat grote bedrijven dat doen? ‘ heb ik gevraagd.
Jaloezie, afgunst en geweld
“Hebzucht. Gewoon hebzucht. Het gebeurt overal, zelfs bij de beste sjamanen. Ze zijn ook mensen, ‘zei Ipupiara droevig. ‘Wanneer een persoon in deze gemeenschappen rijk wordt, volgen jaloezie, afgunst en geweld, en begint zijn familie zich te scheiden van de gemeenschap. Het breekt duizenden jaren van gemeenschapsdelen en verantwoordelijkheid voor elkaar af, ”zei Ipupiara. Hij schudde zijn hoofd heen en weer en ging verder.
Hoe zit het met Huachuma?
‘En wat denk je dat er in New York gebeurt? Jullie zijn geestelijk hebzuchtig. Je bent op zoek naar iets om je spirituele leegte te vullen. Religies en regering hebben gefaald en je verraden. Ziek, eenzaam en losgekoppeld van de natuurlijke wereld. Er zijn zoveel gezinnen gebroken. Je hebt alles en niets is genoeg voor jou. Je rent van workshop naar workshop, elk met nieuwe mooie titels. Van een nieuwe sterdocent naar een andere springen, op zoek naar nieuwe tradities. Het is als een fruitsalade-aanpak. Waarom concentreer je je er niet op en doe je het goed? ‘ Ipupiara stopte. Het was alsof er eindelijk een grote steen uit zijn borst sprong.
Drink geen ayahuasca
‘Itzhak, vertel me waarom ze zo vaak ayahuasca moeten drinken? Waarom zou je het niet een keer drinken, naar de boodschappen van Spirit luisteren, ernaar handelen en ze in je leven integreren voordat je weer rent om nog een kopje te nemen? Geloven ze dat het hen koeler maakt als ze opscheppen over honderden ceremonies? ‘ Hij keek me verbaasd aan. Ik voelde hoe teleurgesteld hij was over ons in het noorden. Ik had geen antwoord.
Mijn leraar Taita don Jose Joaquin Pineda waarschuwde mijn studenten en mij om geen ayahuasca te drinken. ‘Het is heel gevaarlijk’, zei hij. ‘Het kan de samenstelling van je hersenen en DNA veranderen.’
‘Heb je hem ooit genomen?’ Ik vroeg hem.
‘Ja, een keer in de jungle was dat genoeg. Het is voor luie mensen die zichzelf niet kunnen zien. We leren onze krachtige visie te ontwikkelen, ‘zei hij trots.
‘Hoe zit het met Huachuma (San Pedro)?’ heb ik gevraagd.
‘Natuurlijk, de sjamanen, we komen eenmaal per jaar samen op het festival van San Pedro, om te drinken en de toekomst te zien, meer niet,’ antwoordde hij…
De ayahusceros
In 2015 stond ik op het podium van de Shamanic Lands-conferentie in Londen en deelde ik dit verhaal met een kamer vol liefhebbers van plantengeneeskunde. Terwijl ik sprak, realiseerde ik me dat het in de hal akelig stil was. Mensen keken elkaar ongelovig aan. Sommigen waren merkbaar van streek. Ik merkte dat een van de mensen die dergelijke ceremonies organiseerde, boos leek. Maar ik ging door met mijn presentatie en ik stelde hen de vraag van Ipupiara. ‘Hoe vaak moet je ayahuasca drinken?’
Soms meer dan 100 deelnemers
Ik sprak over ceremonies in heel Europa en de VS met 40, 60, 80, soms meer dan 100 deelnemers die tot $ 200 betalen voor een enkele beker bij ceremonies onder leiding van een ayahuascero met een helper, en misschien een groep muzikanten.
‘Hoeveel betaal je voor een ceremonie?’ Ik vroeg het retorisch. ‘Heb je jezelf afgevraagd wat de sjamaan met de tienduizenden dollars doet als hij thuiskomt in de jungle? Beschermt hij het bos of zijn gemeenschap? Vraag je jezelf af over je eigen rol in het helpen vernietigen van de sociaal-economische structuur van de inheemse samenlevingen bij elke beker die je drinkt? Heb je jezelf afgevraagd of je deelneemt aan spirituele hebzucht die de hebzucht van de sjamaan voedt? ‘
Een paar mensen kwamen later naar me toe, bedankten me en fluisterden dat ze hetzelfde voelden, maar bang waren om het te zeggen. Een boze jonge vrouw, gekleed in volledige sjamanistische klederdracht, kwam me berispen. Het bleek dat ze drie maanden in Peru trainde.
Echt sjamanen of ayahusceros
Laten we het hebben over degenen die de ceremonie leiden. Zijn het echt sjamanen of ayahusceros, of zijn het gewoon medicijnbarmannen? Er is een groot verschil. Een echte sjamaan heeft een afstamming. Hij geneest met het brouwsel, vaardigheden die hij opdoet door jarenlange training en ervaring. Hij is in staat om door middel van een visie het energielichaam van de cliënt binnen te dringen en die gifpijlen die door vijanden zijn gestuurd te verwijderen, negatieve energieën te verwijderen en het lichaam opnieuw in evenwicht te brengen. Traditioneel dronk alleen de sjamaan het brouwsel, niet de klant. Cliënten dronken zelden ayahuasca, alleen als ze moesten worden gezuiverd om het spijsverteringsstelsel te reinigen dat fysieke en energetische problemen bevat, niet om visioenen te verkrijgen. Ayahusceros in veel Amazone-tradities hebben ook minstens vier jaar maandelijkse training om de brouw- en houdruimte te beheren, en ze weten hoe ze namens de klant met geesten moeten ingrijpen
Gouden Rolex-dragers
Verhalen over het commerciële misbruik van plantengeneeskunde zijn talrijk en circuleren al jaren in onze gemeenschap. Ik gaf les tijdens een evenement in Manaus, Brazilië, waar een blonde ‘sjamaan’ uit San Francisco een hotelkamer huurde, Hawaiiaanse muziek speelde en 25 mensen $ 1021 in rekening bracht voor de ceremonie van vijf uur. Aan de overkant van de rivier bracht een echte Tukano-sjamaan $ 25 in rekening voor een hele nacht.
Buitenlanders en lokale niet-tribale mensen wagen zich in de Amazone-jungle om land te kopen en zich terug te trekken. Ja, in eerste instantie gebruiken ze sjamanen, maar alleen totdat ze het gevoel hebben dat ze hebben geleerd hoe ze de ceremonies zelf moeten leiden. Vervolgens worden de sjamanen ontslagen. Ondertussen verhoogt de aanwezigheid van de nieuwkomer de vastgoedprijzen voor de inboorlingen.
Een vriend bracht me een DIY-cadeaupakket met droge mengsels voor het maken van ayahuasca (inclusief beker, voeg gewoon water toe), verkocht in lokale cadeauwinkels als een handelsartikel zonder instructies. Ze worden verkocht aan de westerling die profiteert van het opzetten van reisorganisaties; aan degenen die drie maanden “studeren” en vervolgens terugkeren naar hun land als nep-gecertificeerde ayahuasceros die kleurrijke veren dragen die niet van hen zijn; ayahuasceros met luide elektronische muziekbands die niets te maken hebben met de tradities.
Nep-gecertificeerde ayahuasceros
Maar ook inheemse sjamanen en de winst van hun handlers. Ze reizen de wereld rond om een enorme hoeveelheid geld te vergaren, zonder het met hun gemeenschappen te delen. Veel echtscheidingen, het uiteenvallen van hun families. Ik kende een sjamaan, een gouden Rolex-drager, die twee of drie ceremonies per dag hield. Hij bezat een toeristenboot voor het vervoer van plantengeneeskundetoeristen. Hij liet ons midden in een ceremonie achter om zijn volgende bij te wonen, en liet zijn zieke leerling (die wegliep) en het keukenpersoneel achter om de gringo’s in de gaten te houden. Meestal nemen sjamanen de volgende dag niet deel aan de integratie, waardoor deelnemers verward en wanhopig worden.
Je hebt misschien gehoord van de sjamaan die het lichaam verborg van een jonge man die stierf tijdens een ceremonie. Of de talloze verhalen over ongepaste seksuele ontmoetingen.
Voor velen is de ayahuasca-ervaring positief, leerzaam en levensveranderend. Veel deelnemers doen het daarna echter niet zo goed. Zonder de juiste integratie om de taal van geest of visioenen te begrijpen, vallen velen in depressie, angst en soms paranoia, niet in staat hun beelden te begrijpen. Sommigen nemen hun visie letterlijk. Ik ken twee mensen die ervan overtuigd waren dat de geest hen vertelde om van geslacht te veranderen, omdat ze zichzelf als vrouw zagen, in plaats van te bedenken dat ze hun vrouwelijke kant naar voren moesten brengen.
Voordat u aan dit medicijnpad begint…
Misschien ontmoet u boze geesten die u proberen te verleiden. Een klant van mij werd paranoïde en verliet zijn vrouw en dochter. Aliens verschijnen ook vaak. Hoe ga je daarmee om als je geen rigoureuze sjamanistische training hebt gevolgd voordat je je eerste kopje drinkt? Er zijn geen snelkoppelingen naar genezing. Mensen moeten de taal van het sjamanisme leren en ervaren en de verbinding met alle elementen in de natuur voelen voordat ze hun lippen op de bittere beker leggen. Inheemse samenlevingen beginnen langzaam. Ze drinken al vroeg hun jongen om de wereld te ervaren en te begrijpen. Delen hun dromen in de gemeenschap. Zijn thuis in de taal van de geest.
Voordat u aan dit medicijnpad begint, moet u tijd investeren om te leren en manieren van werken met geest te ervaren. Voordat je nog een beker opslokt, moet je jezelf afvragen: hoe heb je de lering toegepast die je al hebt gekregen? Vraag jezelf af wat je bedoeling is, en hoe je het medicijn, het regenwoud en de mensen die deze tradities bewaren, kunt eren. Ken de mensen die de planten hebben geoogst, die erover hebben gekookt en gebeden. Ken hun afkomst en leer de persoon kennen die u dient, als ze dit doen met het grootste respect, gebeden en offergaven.
Verlichting is geen handelswaar
Bereid je lichaam en geest voor voordat je deze heilige ceremonies binnengaat. Vraag de sjamaan: wat doet hij met de opbrengst? Dat is een legitieme vraag. Het herinnert de sjamaan aan zijn verantwoordelijkheid en schept vertrouwen. Het integreren van die geestvisies en leringen in uw dagelijks leven is essentieel om een harmonieus leven te leiden. Neem deel aan ceremonies van plantengeneeskunde in de omgeving waarin die planten groeien – hun energie is daar krachtiger – en niet in een hotelkamer, klas of appartement. Hoor de muziek van de rivier die stroomt, het geruis van de wind die met de bladeren speelt en de luidruchtige krekels. Het helpt je dieper in contact te komen met hun essentie en de kosmos.
Er is geen snelle weg naar ontwaken ten koste van de inheemse gemeenschappen, en vooral van de plantgeesten. Verlichting is geen handelswaar of spiritueel amusement.
Een eerlijk en zuiver verhaal, dank je wel. Het bevestigd mijn de weerstand en
magische aantrekkingskracht van deze plant. Het weerhield mij daarvan om het te gaan drinken.
Ik heb 10 x gereisd bij een vriend, en het heeft mij veel gebracht om de pijnen los te laten en de laatste reis gaf mij veel inzichten. Belangrijk is dat je probeert zuiver te leven om helderheid te scheppen in je situatie omdat ik mensen heb gezien met angsten tijdens de reis , die ook in de realiteit een zootje van hun leven maakte .
Daarom vraagt een reis een heldere en wijze begeleider die uit kan leggen wat je waarneemt en wanneer je helder denkt zie en ken je zelf de uitleg
Eerst maar eens leren om gewoon te “zijn” in plaats van te reizen.
Ik ken het gevaar, reizen doe je niet zomaar. Het kan je iets brengen, dan mag jij je gelukkig prijzen als dit positief is. Een negatieve ervaring blijft jou je hele leven achtervolgen.
Een mooi en eerlijk verhaal waar ik me helemaal in kan vinden. Er zit behoorlijk wat verantwoordelijkheid achter elke stap die je zet. Actie=reactie..
Ik wil al lang een ayahuasca ceremonie bijwonen. Kijken waar mijn blokkade ligt en mijn verbinding met de spirituele wereld verbinden. Werken aan mezelf. Het is zo fijn om uw verhaal te lezen. Dit is precies wat mij tegenhield tot nog toe om een ceremonie bin te wonen. LHet is heel commercieel, worden enorme bedragen gevraagd, zit een tijdspanne aan vast en je wordt gewoon buiten geknikkerd als de tijd om is ongeacht hoe je erbij zit. Voor vele mensen lijkt het een soort verslaving geworden. De grootmoederplant krijgt niet het respect dat het zou moeten krijgen. Ik hoop dat dit bericht velen mag bereiken en dat er anders omgegaan wordt hiermee. Dank, in Munay
Ik moet denken aan een scène die Deepak Chopra beschrijft in een van z’n boeken waarin hij als jongetje met een oom door India reist en daar Saddhu’ ’s tegen komt die uit grote waterpijpen roken. Hij is onder de indruk en vraagt of hij dat ook mag van z’n oom. Die lacht en zegt: ‘ dat is alleen wanneer je verlicht bent’.
mooie deling Rosina, en heel treffend. Als je verlicht ben kan je het dragen. Je raakt niet verlicht door het het te doen voor dat je het kan dragen 😉
Wat doe jij met de opbrengst , poldersjamaan ???
opbrengst van?
Dankjewel, dat je de rauwe kant goed laat zien.
Goed verhaal, ik begrijp dat er absoluut 2 kanten aan zitten. Ik heb in 5 jaar tijd 5 bijzonder, mooie, maar soms ook zware reizen mogen maken. Maar voor mij is het life changing geweest. Het heeft mij enorm veel gebracht. De inzichten die ik krijg, pas ik dagelijks toe in mijn leven en in de healings die ik geef aan mensen. Nog elke dag dankbaar dat ayahuasca op mijn pad is gekomen!
Wel besef ik mij elke keer weer dat het iets is om heel serieus te nemen en ben mij ervan bewust dat mensen zich ook hier weer in kunnen verliezen.
Karen dank je voor je mooie verbonden reactie. En natuurlijk ken ik de goede verhalen. Zelf hoop ik dat meer mensen begrijpen dat een middel niet nodig is en dat je met trance ervaring en bewustzijn het zelfde zou kunnen bereiken. Laten we hopen dat we dat mensen bewusten keuzes maken en begrijpen dat er ook niet zulke mooie zaken kleven aan dit wonder middel.
Da’s een mooi antwoord. Maar zie maar eens tot mijn hersenpan door te dringen. Bij diverse meditaties heb ik alleen maar geboelens en ik kan niet eens iets visualiseren, laat staan dat er iets spiritueels kan doordringen. Ayahuasca schijnt je dan toch dat te geven wat je zocht maar heeft zoveel nadelen voor iemand van 54. Ik heb als enige gezondheidsprobleem een ruisje in mijn hart en daarom durf ik toch geen ayahuasca aan te gaan. Vertel wat jij voor mij hebt om mijn spirituele antenne asn te zetten. Ik ben een rebels mens en hou van dieren en mensen.
Maar nu komt de belangrijkste waarheid Vivienne. De kans dat je met Aya wel iets gaat zien wat betekenis geeft is minimaal. Als je niet visueel ingesteld ben, de bedrading ontbreekt, gaat Aya daar niets aan doen. Hooguit ga je mooie kleuren zien maar de fantastische verhalen over enorme spektakels en diepen inzichten zijn meestal om te verbloemen dan men niets anders gezien heeft dan die hallucinerende bij effecten van de drugs. Blijf bij wat voor je goed voelt zonder dat je dat met drugs of beelden bevestigd hoeft te krijgen. Vertrouwen is een groter kado dan welke drugs ervaring dan ook. Succes met je ruisje, mijn moeder werd er lachend 90 mee.
PRACHTIG en STERK!
Dankjewel!🙏🏼
Dank je wel voor het delen en het belichten van de andere kant die vaak niet wordt gezien. Het lijkt een modeverschijnsel en velen hebben de andere kant niet in de gaten
Sommigen krijgen informatie binnen op andere manieren. Horen, voelen, weten,… Zien is niet de enige methode om “grootste boodschappen of inzichten” te krijgen. Inderdaad, werken met je zelfvertrouwen is mss belangrijker. Trancereis, meditatie, … Of zelfs werken met je ademhaling (kan je zelfs kleurtjes gaan zien :D). In communicatie gaan met je blokkade kan al genoeg zijn om deze te beginnen oplossen. En eens je er mee bezig bent wordt het leukercen leuker zonder dat je plant medicijn nodig hebt!
Ik heb 3 reizen gemaakt, eigenlijk bijna zonder nadenken. Het kwam op mijn pad via een vriendin en de sjamaan die ik heb mogen ontmoeten was een zegen. Ik heb decennialang met van alles en nog wat gestoeid, op hele vervelende manieren en heb via Ayahuasca bergen aan inzichten, gevoelens, liefde en verbinding ervaren. Dingen die ik al jaren kwijt was en naarstig naar op zoek zag ik in heldere visioenen voor me. De reizen waren ontzettend heftig, vooral de tweede ben ik maanden van ontdaan geweest en heb het gevoel, dat zelfs nu, twee jaar na mijn laatste reis, er dingen zijn die ik nog moet plaatsen en integreren. Ik heb mijn grootste angsten aangekeken en ben heel diep gegaan. Jouw verhaal resoneert op heel veel manieren met mijn ervaringen, daarom mijn reactie. Een plantceremonie is voor mij iets heiligs geworden en vraagt om enorm veel intentie, overtuiging, vertrouwen en liefde. Als mensen mij tegenwoordig vragen hoe een ceremonie is en of ik het zou aanraden, zeg ik “ik zou het iedereen gunnen, maar vrijwel niemand aanraden”. Hoewel het me heel veel gebracht heeft, is het er namelijk niet per se eenvoudiger op geworden na de reizen, misschien zelfs in tegendeel. Waar ik eerst opgesloten zat in een soort cocon van zelfhaat, kan ik daar nu doorheen kijken met nieuwe kennis, dat is vrijheid, maar met die vrijheid komt de verantwoording om er iets mee te doen. Ik ben gezegend met mensen die me hierin steunen en ook de mensen bij wie ik mijn reizen gemaakt heb kan ik altijd terecht voor duiding of een warme knuffel. Mijn reizen zijn een nieuw startpunt voor mij geweest. Een die ik heel erg nodig had en waar ik oneindig dankbaar voor ben. Ik zou iedereen hetzelfde gunnen, maar zoals ook te lezen in jouw verhaal, het is niet niets of iets wat je zomaar even doet. Iedereen die een plantceremonie overweegt zou ik daarom willen aanraden om de tijd te nemen, geen haast te hebben en te voelen. Misschien is het iets voor jou, misschien is het er om je te helpen, maar het is absoluut niet de oplossing. Het is wellicht een begin van iets nieuws, iets waar je je geen voorstelling van kunt maken, maar je moet er wel klaar voor zijn, het kunnen dragen en een omgeving hebben die je daarbij kan helpen of ondersteunen.
Dank je Hans, je verteld precies waarom het inderdaad goed is het niet als een kermisattractie te zien maar als een quest naar helderheid in wie je werkelijk bent en daar verantwoording voor nemen. Ik denk dat veel mensen juist ook aan jouw verhaal veel zullen hebben!
Wat fijn om dit te lezen. Ik ben niet zo vóór het gebruik van middelen. Het sjamanisme dat ik bezig zegt juist dan je niet op reis moet gaat onder invloed. Van welk middel dan ook.
Itzhak,
Wat een ontroerend mooie zienswijze. Ik voelde de tranen over mijn wangen lopen. Ik heb een aantal keren meegedaan met drumcirkels en had er een goed gevoel bij. Daarentegen heb ik zes keer een zweethut gedaan en ik voelde twee keer de negatieve en pijnlijke energie van andere deelnemers binnenkomen. De eerste twee keer voelde ik daarentegen bij mij zelf een zuivering plaats vinden. Ik voelde de laatste twee keer een weerstand jegens degene die de ceremonie leidde. Ik zag en voelde zijn ego.Het was wellicht ook een confrontatie met een thema in mijn pijnlichaam, maar het voelde niet goed. Graag zou ik een keer een ayahascu ceremonie willen meemaken om enkele blokkades op te heffen. Ik zoek die puurheid en zuiverheid die je zo mooi benoemt. Niet voor de ayahascu, maar die (laatste) hardnekkige blokkades te helpen zuiveren en oplossen.
Alweer zo’n 15 jaar geleden oriënteerde ik mij op het doen van een ayahuasca ceremonie. Op een gegeven moment deed ik voor mezelf een trancereis, en kreeg een duidelijke boodschap dat het niet voor mij was.
Ook met ecstasy had ik een waarschuwings ervaring, ik zag mezelf heel erg boos over mij heen gebogen en ik zei tegen mij ‘waar ben je mee bezig??! Dit mag je nooit meer doen!’ 🙂
Luister dus goed naar jezelf en als je overweegt om een hallucinogeen te nemen, doe dan eerst een trancereis. Of zoiets. Pendelen kan ook. Of een medicijnwandeling. Of… Jouw manier om je onderbewuste en de kosmos om advies te vragen, 🙏
Wat een mooi en helder stuk. Ikzelf ben al z on anderhalf jaar bezig met ayuaska…lees er over en blijf twijfelen. Nu vroeg laatst een sjamaan waarom twijfel je ? Waar ben je bang voor?? Ik heb daar geen duidelijk antwoord op , als alleen omdat als ik het doe het bij iemand moet zijn die ik vertrouw en waarbij ik me veilig voel.
Nu denk ik ….nope….niet mijn tijd….ik ga eerst is een keer de san pedro ervaren 💫💫
My thoughts exactly… dank voor heldere verwoording!
Dank je Rob, ben blij dat meer mensen wat dieper nadenken en ook de schaduwkanten zien